Rejse med hund og kat

Regler

Skal du rejse til andre lande i Europa med din hund eller din kat, skal du sikre dig, at dit kæledyr har:
• ID-mærkning i form af mikrochip
• Rabiesvaccination (Mindst 21 dage før rejse)
• EU-pas til selskabsdyr

Skal din hund rejse til Norge, Finland, Storbritannien, Irland eller Malta, skal den 1 -5 døgn før indrejse behandles mod bændelorm af en dyrlæge, og behandlingen skal attesteres i hundens pas.

Du skal desuden være opmærksom på, at visse hunderacer kan være ulovlige i nogle lande. Nærmere oplysninger kan fås hos Danmarks ambassade i det enkelte land.

Læs de opdaterede regler for rejse med kæledyr på Fødevarestyrelsen hjemmeside.

Sygdomme

Går turen med din hund mod syd, skal du være opmærksom på, at der er andre infektionssygdomme end dem, vi har i Danmark.

Leishmanisis er en alvorlig sygdom, der er udbredt i Sydeuropa. Sygdommen overføres primært af sandfluer. Flere flåtoverførte sygdomme er ligeledes udbredte i Sydeuropa. Vi anbefaler derfor, at man beskytter sin hund med antiparasitære midler under hele rejsen sydpå. Hunde kan desuden vaccineres mod Leishmaniasis.

Under de sydlige himmelstrøg findes andre indvoldsparasitter end de, der er udbredt i Danmark. Vi anbefaler derfor, at din hund behandles mod indvoldsorm efter hjemkomst fra rejser sydpå.

Netdyredoktors nyhedsbrev Vi er en del af VetFamily, som står bag Netdyredoktor. Få nyheder om kæledyrs sundhed, symptomer og behandling.

Du modtager faglig information, tips og tricks og gode tilbud 2-4 gange om måneden. Nye abonnenter får en rabatkode på 10% til webshoppen.